onsdag 26 februari 2014

Tjejsnack och liten prins

Jag får fortfarande nypa mig i armen när jag på väg till Svenska kyrkan, åker över George Washington bron, kommer över till Manhattan, möter alla gula taxibilar på väg med alla dessa människor, följer Hudson på min väg till parkeringshuset på 60:e gatan. Jag behöver inte ens GPS längre. Det är fortfarande overkligt och man undrar nästan om man är med i en film.
Jag och Tyra tog oss en liten tjejdag, då övriga familjen var sjuka (!) och låg hemma. Till tonerna av Eric Saades Hearts in the air tog vi oss in till city. Svenska kyrkan med underbart kyrkkaffe och sedan var vi laddade för stadens brus. För första gången i New York är jag ganska säker på att jag såg en kändis. Jag skulle i och för sig ha kunnat möta hur många som helst utan att ha en aning om det eftersom jag ha noll koll på kändisar. Hur som helst, den vi såg i rulltrappan på Zara var Tarja Halonen (!). Jo, det är sådana personer jag känner igen på stan i New York. Säger kanske en del om mig...

Tyra i city


När vi flyttade hit så blev jag tillfrågad ganska snabbt om Tyra ville börja i girlscouts med ett gäng tjejer i hennes grade. När jag frågade vad de gjorde så var det typ pyssel och knåp och det passar ju Tyra, så hon gick med. Första året träffades de en gång i veckan och pratade om miljö, de olika sinnena och gjorde (ganska långsökta) pyssel kopplade till detta. Nu träffas de mer sporadiskt men med liknande innehåll. Sälja kakor i ICA butiken och lära sig göra nyttigt snack till exempel. Tillfället då de skulle göra snack så fick de en påse med lite bra snack som tips, det var cheesesticks och torkad frukt. De fick också veta att de skulle baka en kaka. Tyra blev överlycklig, hon älskar att baka och drar gärna igång ett muffinsbak då och då. Döm om hennes förvåning när det hela handlade om att blanda ihop en mix med ägg och vatten.... När hon berättade detta skrattade vi gott båda två.
Jag börjar dock ana en viss cementering av könsroller, vilket är lika lite förvånande som att de lär barnen baka på mix. När girlscouts lär sig göra snack, sjunger för sjuka på sjukhuset och pysslar sittunderlag, vad gör boyscouts då? Helt ärligt är jag inte helt säker, kanske sjunger de också Christmascarols på sjukhuset och pysslar? Inte vad jag hört i alla fall, de bygger barkbåtar och kör race på bäcken och ser vem som kommer först i mål, de har tävlingar i att bygga högst legotorn mm. Jag vet, man ska inte dra förhastade slutsatser av det man hört, men det osar könsrollsbetongklump om du frågar mig....

Tittade igenom telefonen för lite bilder till bloggen, som kunde komma väl till pass. Albumet domineras kraftigt just nu av videosnuttar och bilder på den lilla prinsen till brorsson jag fått, så det får bli en ett smakprov även här.<3



Lillprins Ludvig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar