måndag 3 februari 2014

Januari

"Blir de smarta?", frågade Anna-Maria mig när vi pratade om hur Alvins och Tyras skoldagar och läxor ser ut. Om det ändå vore så att man upplevde att de faktiskt blev smartare eller i alla fall motiverade till att lära. Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom, om de hade lite inre motivation innan, så är det inte mycket kvar av den nu. Synd, men vi håller tummarna att det kommer tillbaka. Mitt i skolåret med ingen ände i sikte känns det ibland lite tungt. Vi börjar dock känna att vi har kommit in i hur vi ska hantera varje dag och det går lite lättare för var dag som går. Vi lägger cirka en timma på läxläsning nu och det känns hanterbart.

Vardagen rullar på ordentligt nu, efter att Alvin haft flera omgångar halsfluss och jag och Andreas influensa. I dagsläget är det "bara" förkylningar som rör sig i Nilssonska palatset. Det är vi ganska nöjda med efter alla smittor. Vi lyckades faktiskt klara av att vara friska på vår tur till Florida i mitten av januari. Vi spenderade fyra dagar på Universal studios och upplevde allt från häftiga 3 och 4D föreställningar, bergochdalbanor utan dess like, möte med olika filmkaraktärer och mycket annat. Höjdpunkten var nog när Tyra, som stort Harry Potter fan, fick gå in i trollspö butiken och köpa sig Harrys trollspö, det var bokstavligen magiskt.

Tyra utanför Owl Post, där trollspöt inhandlades


Vi har snö och när vi varit friska har Andreas tagit barnen och åkt en massa skridskor, själv får jag ont i fötterna bara jag tittar på ett par skridskor, så jag tar Doris på promenad istället. Det kan bli rätt långa promenader eftersom Doris tycker det är väldigt kallt och drar sig för att kissa ute i kylan.

Efter en rätt sen kväll igår med superbowl laddade barnen för pyjamasdag idag i skolan. När vi vaknade hade det snöat över natten, så telefonen  ringde halv sex imorse igen och skolan är stängd
p g a snowday. När ska de lära sig att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder??

En värmande nyhet så här i vintertider är att jag blivit faster för första gången. Den 12 januari föddes en liten kille på Östra sjukhuset och min nedräkning till jag får träffa honom började.

Snölandskap i trädgården



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar